UDSTILLING 2019

Struer Tracks 2019 bød på en udstilling af lydkunstværker lavet af kunstnere fra hele verden specifikt til Lydens By.

Udstillingens kurator, Christian Skovbjerg Jensen, spurgte kunstnerne: Hvad har vi brug for at lytte til? I stedet for at fokusere på det, der allerede var til stede, bragte kunstnerne noget nyt til Stuer. Fremmede lyde, glemte lyde samt fremhævede lyde, som vi normalt ikke er i stand til høre. Vi lyttede til fremmede, ukendte og fjerne steder. Vi tunede ind på nye forbindelser, afgange og gennemrejser: Til en by i Rusland, til stråling fra rummet og truede arter. Under Stuer Tracks 2019 var Struer en by, der i den grad lyttede til verden. 

Se programmet og læs mere om kurator Christian Skovbjerg Jensens tanker bag udstillingen her

Alien Sounds

Under titlen Alien sounds bidrager en gruppe studerende fra Det Jyske Kunstakademi og DIEM med fire værker til Struer Tracks biennale for lydkunst. Igennem et arbejde med lyd, objekter, video og elektronik tematiserer værkerne forestillingen om det fremmede, fx lyden af fremmede og utilgængelige steder, de skjulte lyde der ligger gemt i det stof…

Christian Skjødt: The Receiver

Lyd af elektromagnetisk stråling fra solen, som er transformeret til et hørbart materiale. The Receiver udforsker solens elektromagnetiske stråling ved at transformere denne energi til et hørbart materiale; og ved at fylde en ellers tom bygning med lyd. Radioteleskopet, der opsat på toppen af siloen, følger solen, mens jorden kredser om…

Elsebeth Jørgensen: Gæstens Globus

Lyde fra registreringer og bearbejdet arkivmateriale om gæster og botanik i et kunstnerhjem i Struer, monteret med nyskrevne poetiske tekster, to stemmer og ny musik komponeret med sten, metal, træ, dele af historisk partitur og elektronisk lyd. Gæstens Globus er en lydinstallation af to lydmontager på 30 min. og 5 min., der kan opleves…

Hanne Lippard: There are 36 ways to view Mount Fuji (2009) & Lostisms (2011)

Lyde fra Hanne Lippards stemme og tekster. Hanne Lippard udforsker i sit kunstneriske virke stemmen som medium, i både lydværker og performances Alt begynder med hendes legende, rytmiske og poetiske tekster. Hun deltager på Struer Tracks…

Ignas Krunglevicius: Signal to Noise Ratio

Lyde fra en robotgenereret stemme. På afstand ligner den store metalkonstruktion en gammeldags, modernistisk skulptur, der nærmest står i vejen. Den ligner måske også en skulptur, vi har set mange gange før, men når vi nærmer os, kan vi høre lyden, der bliver mere og mere forstyrret, jo længere vi bevæger os ind i værket. Korridorens stålvægg…

Jacob Kirkegaard: En by i Rusland

Lyde fra en by i Rusland. De fleste har hørt talemåden “Det er en by i Rusland”; en metafor for noget som er fuldstændig fremmed eller uforståeligt. Men hvad er det egentlig for en by, vi refererer til? Kunne en sådan by eksistere i virkeligheden, og hvad er det, som gør den til “en by i Rusland”?

J. Oliver & C. Vu: Extinction Gong

Lyde fra en traditionel ‘Chao Gong. De to kunstnere Crystelle Vu og Julian Oliver har sammen skabt værket The Extinction Gong. Gongen har form af en traditionel ‘Chao Gong’ og er på bagsiden forsynet med en mekanisme, der slår rytmen af arternes udryddelse i verden.

Lundahl & Seitl: Unknown Cloud

Lyde fra vores solsystems planeter, to sorte huller, der kolliderer, feltoptagelser fra parallelle steder, hvor Cloud-begivenheden finder sted, stemmer fra tidligere besøgende og til sidst stemmen fra AI Cloud Caretaker. Oplev værket Unknown Cloud, der er programmeret til at eksistere globalt indtil år 2057, og som rejser på tværs af græns…

Magnus Bugge: Soundtracks for webcams

Lydene kommer fra signaler. De er alle syntetiske og bliver ikke til før installationen realiseres. Man kan også sige, at de kommer fra webkameraerne, eftersom det er gennem interaktionen med og analysen af billederne herfra at lydene skabes – af og for kameraerne. På hvilket som helst tidspunkt observerer tusindvis af webcams…

Oswaldo Maciá: Fables of the wind

Lydoptagelser af ørkenvinde i Atacama-ørkenen i Chile, Chihuahua-ørkenen ved den amerikanske og mexicanske grænse, Bisti / De-Na-Zin-ødemarken og White Sands i New Mexico, de store sandklitter i San Luis Valley i det sydlige Colorado og tundraen på Svalbard i Arktis. Derudover er der optagelser af insekter, der bestøver blomster…

Sandra Boss & Jonas Olesen: Interferens

Lyde fra en jernbaneklokke fra Struer, bedeklokke fra Japan, brandalarmsklokker fra Helsingør, ringeklokker fra København, butiksklokker fra Sydsjælland, små messingklokker fra Polen, skibsklokke fra Tyskland, bordklokke fra Sverige, juleklokke fra Norge og en koklokke fra Jordan.

Maia Urstad: Nattefærd

Lyde fra gods i bevægelse, fragmenter af stemmer, knirkelyde, uidentificerede lyde i kupéerne og togmeddelelser fra udlandet, samt realtidsmeddelelser på ruten Struer – København, fra afgangen i Struer kl. 23.17 til ankomst i København næste morgen…

Younes Baba-Ali: Horn Orchestra

Lyde fra bilhorn samlet i Belgien, Frankrig, Polen og Marokko. Horn Orchestra er en lydinstallation, der består af en serie af 10 bilhorn ophængt fra loftet i et tomt lagerrum på havnen. Ved første øjekast har installationen en ret skulpturel og lydløs