Struer Tracks sætter lyd på skoleskemaet

Det flyder med gamle kasser, paprør og tændte limpistoler i 4. klasse på Bremdal Skole. De har sat en skoledag af til at lære, hvordan man kan forstærke lyden fra en højtaler, og til at blive mere opmærksomme på, hvilke lyde der er omkring dem i hverdagen.

”Okay drenge, indstil arbejdet, vi har testet nok, spar på strømmen,” siger Andreas Sahl Andersen. Han bruger dagen på at lære 4. klasse på Bremdal Skole, hvordan man forstærker lyden fra en højtaler – men det betyder altså ikke, at klasselokalet skal være fyldt med lyd hele tiden.

Lydniveauet sænker sig en smule, da højtalerne bliver slukket og de fleste i klassen går ud for at holde en kort pause.

Tilbage ligger et væld af mere eller mindre færdige højtalere. Mønstret er, at drengene i klassen satser på store klodsede genstande, for eksempel en tom femlitersdunk, der effektivt forstærker lyden, mens flere af pigerne satser på mindre, men flot udsmykkede, højtalere.

”Jeg vil gerne lære dem noget om lyd, og om hvordan man analogt kan forstærke lyd,” forklarer Andreas Sahl Andersen i pausen.
”Lyd er normalt forbudt i et klasselokale, så jeg vil gerne give dem lov til at lave lyd, uden det er noget dårligt,” uddyber han.

Andreas Sahl Andersen har en baggrund med at lave lydkunst, typisk i form af maskiner, der laver lyd og lys, men han underviser altså også i lyd på et mere elementært niveau.

”Det mest udfordrende er at holde alle i gang og få dem til at lave noget, der er deres eget,” siger han om at lave en højtaler-bygge-workshop i folkeskolen.

”Børn på den her alder spejler sig meget i hinanden, så de skal lære at stole på deres egen dømmekraft.”

Klassen løber over græsplænen, mens de skriger. Når de når op i den anden ende skal de sætte sig ned og være helt stille.

Løb og skrig, sid og ti

Da pausen er forbi beder Andreas klassen om at tage sko på og gå ud på græsplænen foran klasselokalet.

”Vi skal helt herned at stå,” siger han og trækker en klynge af børn efter sig, mens han går ned ad græsplænen.

De skal lege en leg, der hedder ”løb og skrig, sid og ti” som går ud på netop det.
Det er en øvelse i at veksle mellem at larme mest muligt og være så stille som muligt. Det viser sig dog at være sværere end man skulle tro at være helt stille efter at have løbet skrigende tværs over en græsplæne.

Læs også: Struer Tracks laver lydkunst i skoler og dagtilbud

Efter øvelsen går klassen tilbage til at bygge højtalere.
En dreng har valgt at lave en højtaler, hvor lyden bliver forstærket af en metaldåse, der ligner et ansigt. Han har sat en klovnenæse og ølkapsler som øjne udenpå dåsen, og han har lavet en hat til at dække toppen af højtaleren.

”Det er fedt, at vi kan lave sådan en temadag,” siger Maria Mensbo, der er lærer i klassen.

Klassen bruger timer fra natur/teknologi-faget til temadagen, og det at bruge en hel dag på at lære noget nyt, er en god idé ifølge Julie, der er elev i klassen:

”Så gør man sig mere umage i stedet for kun at have én time og så videre til noget andet. For næste gang har man måske glemt, hvor man er kommet til,” siger hun.

Ifølge lærer Maria Mensbo er det også en fordel, at eleverne prøver andre former for skole end den traditionelle:

”Det er dejligt at se nogle bogligt svage elever, som virkelig shiner, hvor dem der går efter det perfekte måske kommer til kort. Der er jo ikke nødvendigvis noget rigtigt eller forkert,” forklarer hun.

En højtaler, der er udsmykket som et ansigt med klovnenæse, kapsler og hat.

Det kan være svært at finde lyde fra hverdagen

Den dybere plan med at eleverne laver højtalere er, at de skal gå hjem og finde lyde fra deres hverdag, som de skal bruge højtalerne til at afspille – måske til Struer Tracks’ åbningsevent BRAGET.

Læs også: De laver klokkeklang til bunkeren

Men hvilke lyde findes der så i hverdagen?
Malte fra 4. klasse har ikke umiddelbart noget bud på, hvad han vil fylde sin højtaler med:

”Jeg ved ikke, hvad jeg vil optage. Når jeg kommer hjem, plejer jeg bare at spille computer,” siger han.

Men det kan være, at hans klassekammerat Julie kan være en kilde til inspiration:

”Der plejer at være en del støj, så det bliver nok ikke så svært at finde noget. Så er der én, der støvsuger, én der laver mad eller én der sidder med sin iPad,” siger hun.

På trods af udfordringerne med at finde optagelser, så giver både Malte og Julie udtryk for, at det er dejligt at bruge en dag på at lave højtalere.

”Det er dejligt ikke at lave det, vi plejer,” siger Malte.