Ragnhild May: Æolian Pavillion

Foto: Mikkel Kaldal

Ragnhild May

Ragnhild May arbejder med lydkunst, performance, skulptur og installation. Gennem sit arbejde udforsker hun akustiske fænomener og deres virkning på det menneskelige sensoriske system (og deres rolle i kulturen). 

May’s tilgang er legende, eksperimenterende og fyldt med humor. Ofte trækker hun på eksisterende historiske teorier om musik og musikteknologiske opfindelser og instrumenter, hvor grænserne mellem menneske og maskine, arbejde og værktøj, materialitet og idé udviskes. Ragnhild er bl.a. kendt for  sit arbejde med karakteristiske, selvbyggede fløjteinstrumenter.

Fotos: Mikkel Kaldal

Æolian Pavillion

Æolian Pavillion er både en harpe, der opfanger vindens lyde på havnen og en pavillon man kan gå ind i. Værket er en nyfortolkning af pavillonen som arkitektonisk figur, som May lader smelte sammen med Aeolusharpen, der har sin oprindelse i Grækenland. Resultatet er både en arkitektonisk bygning og samtidig et instrument, en stor klangkasse, man kan opholde sig i. 

Ragnhild har ladet sig inspirere af både højttaler- og bådebyggeri til pavillonens form og æstetik. Opbygget ud fra en geometrisk logik med fire vindfang, der hver vibrerer en streng i forskellige længde og frekvens, skabes en klang af nærmest overnaturlige og spøgelsesagtige overtoner. 

Værket oversætter den næsten konstante vind på Struer havn til lyde der blander sig med områdets eget lydlandskab af klaprende mastliner og vindens susen i bådhuse. De 4 tragte indrammer udsigten i hver sin retning og besøgende kan opleve Oddens landskab til lyden af vindens stemningsfulde musik.

Fotos: Mikkel Kaldal

Ragnhild May performede sit værk It Ended With Silver Baloons til åbningen af Struer Tracks #3.

Video: Mikkel Kaldal