Oswaldo Maciá: Fables of the Wind – Swarm Welcome

Lydoptagelser af ørkenvinde i Atacama-ørkenen i Chile, Chihuahua-ørkenen ved den amerikanske og mexicanske grænse, Bisti / De-Na-Zin-ødemarken og White Sands i New Mexico, de store sandklitter i San Luis Valley i det sydlige Colorado og tundraen på Svalbard i Arktis. Derudover er der optagelser af insekter, der bestøver blomster fra Choco-regnskoven i Colombia.

Fables of The Wind – Swarm Welcome (2018-19) er et akustisk monument til ordet migration. Maciás lydskulptur er fejring af migration og krydsbestøvning. Det omfatter stemmer fra vandrende vinde, der er optaget i forskellige ørkener over hele verden og lydene fra insektbestøvninger, der er optaget i Choco-regnskoven, Colombia. Udtrykket ‘Swarm Welcome’, som udgør titlen på værket, henviser til skønheden ved krydsbestøvning.

Værket fokuserer på den fine linje mellem at lytte og at høre. Når vi lytter, snarere end blot at høre, er vi opmærksomme og behandler information. Hvad sker der, når vi ser akustisk på ordet ‘migration’? Kan vi dermed tilbageerobre udtrykket fra den politiske diskurs? ‘Sværm’ henviser normalt til ​​insekter i grupper. I dag bliver ‘sværm’ af og til brugt til at beskrive mennesker, som om de er en pest, ifølge Maciá. Ironisk nok finder dette sted, mens sværmende insekter forsvinder i Europa og De Forenede Stater i stort antal. 

Oswaldo Maciá: “Fables of the Wind – Swarm Welcome” (2018-19), Struer Tracks 2019. Foto: Mikkel Høgh Kaldal
‘Fables of the Wind – Swarm Welcome’, 2019, Oswaldo Maciá. Foto: Mikkel Høgh Kaldal

 

Placering under Struer Tracks 2019

Det gamle vandtårn, Tårngade Struer

 

Den colombianske kunstner Oswaldo Maciá bor og arbejder i dag i Storbritannien og USA. Maciá skaber skulpturelle kompositioner, der både involverer lugte og lyde. Hans værker indgår i internationale samlinger, herunder Tate Britain og Daros Latinamerika, og hans særegne skulpturer har optrådt i  mange store periodiske udstillinger og soloudstillinger rundt om i verden. Maciá søger med sin kunst at stille spørgsmål frem for at give svar. Værkerne serverer således ikke løsninger på problemer, men former yderligere spørgsmål og nye problemer.

De skulpturelle kompositioner er dannet af  billeder, objekter, lyde og lugte. Uanset om det er papir, video eller billeder, fungerer værkerne som skulpturelle installationer.