Af Sif Hellerup Madsen
Med installationen i Struer vil jeg gerne give folk følelsen af, at det sker lige ved siden af os, for vi er aldrig langt væk fra vand eller havet, men alligevel glemmer vi ofte vores naboer under overfladen, selv hvis de kun er få centimeter væk.
Lydkunstner Jana Winderen gør opmærksom på både mangfoldigheden og skrøbeligheden i vores have på dette års Struer Tracks: gryntende fisk, syngende pattedyr, knasende krebsdyr og et økosystem, der er alt for påvirket af menneskers støj
”Jeg vil gerne bruge lyd til at gøre opmærksom på vandmiljøet”, siger den norske lydkunstner Jana Winderen. Hendes lydinstallation på Struer Tracks hedder ’Listening with the Mussels’ (Lyt sammen med muslingerne) og er baseret på hundredvis af undervandsoptagelser fra verdens oceaner.
Hvorfor muslinger?
Men hvorfor muslinger? De er velkendte for folk i Struer, man kan selv samle dem i Limfjorden, købe dem friske eller bestille dem på lokale restauranter.
Muslinger har altid fascineret Winderen. Som barn boede hun nær Norges sydkyst og samlede muslinger til fiskemadding. Og så er de en vigtig del af økosystemet, fortæller Winderen, bl.a. fordi de filtrerer og renser vand.

Muslinger er en vigtig del af økosystemet. I Limfjorden, ved Struer, finder man mange blåmuslinger, men også stillehavsøsters, som er en invasiv art.
Havene har forandret sig
Men de sidste år har der været markant færre muslinger i de områder i Norge, hvor Winderen var som barn. Blåmuslinger, fortæller hun, er ikke almindelige længere, fordi deres levesteder er blevet overtaget af Stillehavsøsters.
Det samme med fiskebestanden.
Hun husker fra sin barndom, at hendes bedstefar fortalte, at han kunne fange alle mulige slags fisk, også de helt store som torsk, læbefisk og makrel: ”Og nu er der ikke nogen. ” siger Winderen, ”Det skræmmer mig. Havene har forandret sig totalt, og derfor bliver vi nødt til at forandre os.”
At optage under vand
Optagelserne til Winderens værk på Stuer Tracks er lavet ud for Norges kyster og desuden taget fra hendes arkiv med lyde fra hele verden. Hun bruger 2-4 hydrofoner, som er mikrofoner lavet særligt til at indfange de undseelige lyde under vand, og dem sænker hun ned på forskellige dybder.
”Lyden varier meget alt efter temperatur og tryk, så allerede mens jeg er på båden, starter jeg på min komposition ved at lytte meget omhyggeligt og sørge for at få lydene fra de undersøiske væsner til at fremstå så klart som muligt,” siger hun.
Tilbage i studiet kombinerer Winderen de utallige optagelser til en komposition. På Struer Tracks vil du kunne opleve værket i et lille hus på molen afspillet fra fire højttalere, hvor du kan sætte dig og lytte lige ved siden af vandet.

Placeringen af Janas værk, bliver i det gamle Molehus på Struer Havn.
Gryntende fisk og knasende krebsdyr
Og hvad er det så, vi kan høre, når vi med Winderens hjælp lytter sammen med muslingerne?
Knasende lyde fra fisk og skaldyr er sammen med lyden af muslingernes filtrering af vandet en del af det undersøiske lydlandskab. ”Du vil blive overrasket,” siger Winderen, ”fisk for eksempel er bestemt ikke stille væsener.” De kan lave lyd på forskellige måder:
”Ved at skære tænder, sammentrække muskler på deres svømmeblære eller ved stridulation (gnide kropsdele mod hinanden). Nogle fisk laver lange hylende lyde og nogle grynter. Vi kendte til de her ting engang, men efter at vi begyndte at bruge motorer, er meget af det er gået i glemmebogen. ”
Vi laver så meget larm
Seismic testing, military sonars, shipping and industrial activity
Lydmiljøet under vand er essentielt for de væsner, der lever der, og mennesker påvirker det i meget høj grad ofte uden rigtig at vide noget om den skade, vi forvolder.
Lydforureningen i havet sker ikke kun ved seismiske tests, militære sonarer, søfart og industri: ”Vi larmer så meget. Lige nu køber alle i Norge både og vandscootere, fordi man ikke kan rejse pga. covid og holder ferie hjemme.
Vi forstyrrer livet under vand langs kysterne voldsomt meget. Dyrene kan ikke høre hinanden, de kan ikke høre rovdyrene, og de kan ikke orientere sig.”
Muslinger er også påvirket af menneskelig larm, og forskere mener, det kan være en stressfaktor, som reducerer deres indtag af oxygen og vækst. ”Vi bliver nødt til at være opmærksomme på det,” siger Winderen.
”Med installationen i Struer vil jeg gerne give folk følelsen af, at det sker lige ved siden af os, for vi er aldrig langt væk fra vand eller havet, men alligevel glemmer vi ofte vores naboer under overfladen, selv hvis de kun er få centimeter væk.”
Jana Winderen er en kunstner, som pt. bor og arbejder i Norge. Hendes praksis zoomer ind på forskellige lydmiljøer og væsener, som er vanskelige for mennesker at få adgang til fysisk og lydligt – dybt under vand, indeni is eller på frekvenser som det menneskelige øre ikke kan opfange. Winderen bruger lyd og lytning til at sætte fokus på vigtige problemstillinger og spørgsmål i forhold til sundhedstilstanden i miljøet omkring os, som vi deler med andre levende væsner.
Struer Tracks er en international biennale for lydkunst, der finder sted i Struer, Lydens by, offentlige rum omkring havnen. Biennalen afholdes for 3. gang d. 20 august til d. 5 september 2021– denne gang med temaet Lydens Landskaber og med Charlotte Bagger Brandt som kurator.