De danser på bygninger – kunstnergruppen ’Se byen vertikalt’ vender op og ned på tyngdekraft og tid

“Du kan skimme adskillige billeder på et sekund, men du bliver nødt til at være i lyden for at få den fulde oplevelse. Du bliver nødt til at give dig hen til det.”

Kunstnergruppen ’Se Byen Vertikalt’ eksperimenterer med dans, koreografi og lyd. Tilsammen har de sammensat en forestilling specifikt til Struer Tracks med noget så spektakulært som optrædende, der går, danser og flyver på bygninger. Målet er, at vi kommer til at opleve vores omverden på ny.

’Se Byen Vertikalt’ er en kunstnergruppe bestående af danser og koreograf Mette Møller Overgaard, vertikaldanser og koreograf Esther Wrobel samt lydkunstner David Navndrup Black. Til Struer Tracks præsenterer de et stedsspecifikt værk med fysisk lydvandring som omdrejningspunkt.

Udfordrer tyngdekraften

Men hvad er vertikal dans? David Navndrup Black forklarer:

“I bund og grund er det dans på siden af bygninger. Danserne bruger alle de her forskellige teknikker og bevægelser, deres fysik og reb. Du kan gøre de samme ting med vertikal dans, som du gør på jorden, men de får en anden kvalitet. Hvis du snurrer rundt på jorden, holder tyngdekraften dig nede. Hvis du snurrer rundt på en væg, er det næsten som om, du er på månen.”

Dermed vender Se byen vertikalt op og ned på vores vante blik på byen, de opfordrer os i stedet til at kigge op for at se kunstnere, som går, danser og flyver på mure og bygninger. Se byen vertikalt arbejder dog ikke kun med vertikal dans, deres forestilling spænder vidt og indeholder også lyd og publikumsinddragelse. Black forklarer:

”Det er ikke kun vertikal dans, det er ikke kun en lydvandring, det er ikke kun koreografi og dans eller et interaktivt værk, det er en blanding af det hele.”

Lyde fra vind, vand, både, skibsmaster og reb

Kunstnergruppens forestilling til Struer Tracks er stedsspecifik, og gruppen har nøje udvalgt stedet, hvor forestillingen skal udspille sig. Det kommer til at foregå på Vrald Odde, som er en lille halvø ved siden af de gamle siloer på Struer Havn. “Vi har valgt et sted, hvor der tidligere var industri”, siger Black, ”et sted hvor natur møder arkitektur, og fortid møder nutid. Det er meget interessant, hvis du stopper, kigger og lytter.”

Blacks kunstneriske arbejde har bestået i at undersøge, optage og manipulere stedets lyde. Han fortæller, at Vrald Odde for ham er et sted med en helt særlig lyd: ”Jeg har lavet lignende projekter i andre byer, og der er altid én bestemt baggrundslyd nemlig bilhjul på asfalt. På Vrald Odde kommer de dominerende lyde fra vind og vand, fra både, skibsmaster og reb. Det er et fantastisk lydlandskab.”

At føle empati med et sted

” Hvad er der sket her før, og hvad sker der nu? Vi tager publikum med til et uvirkeligt rum midt mellem nu og dengang. Og her kan lyd noget særligt. “

Når publikum ankommer til forestillingen, får de udleveret hovedtelefoner. Med dem på vil de blive guidet rundt i området. Black har været optaget af at skabe et lydunivers, som får publikum til at fokusere fysisk og sanseligt på det sted, de befinder sig:

”Publikum vil blive omsluttet af lyd og rum og samtidig blive guidet til at bevæge sig rundt i det. Hvis vi kan få publikum til at bevæge sig anderledes, end de plejer et bestemt sted, vil de også tænke på stedet på en ny måde. Måske kan man ligefrem komme til at føle sympati med et sted, hvis man tager sig tid til at fordybe sig i det i stedet for blot at passere forbi i en travl hverdag.”

Mellem dengang og nu

Publikum vil komme til at høre Blacks optagelser af reallyde, som blander sig med de lyde, der opstår i nuet. På den måde leger forestillingen også med vores opfattelse af tid og midlertidighed:

”Hvad er der sket her før, og hvad sker der nu? Vi tager publikum med til et uvirkeligt rum midt mellem nu og dengang. Og her kan lyd noget særligt. Du kan skimme adskillige billeder på et sekund, men du bliver nødt til at være i lyden for at få den fulde oplevelse. Du bliver nødt til at give dig hen til det.”

Vil give publikum noget tilbage

Det har været vigtigt for Se byen vertikalt at arbejde med publikumsinddragelse på en måde, hvor alle kan være med. Uden at ville afsløre for meget, fortæller Black, at man vil få simple instruktioner som fx at stå, sidde og gå. Derfor vil oplevelsen også blive anderledes:

”Når publikum møder op og tager hovedtelefoner på, giver de noget af sig selv, og derfor vil vi også gerne give noget tilbage. De viser os tillid, og vi giver dem den bedste oplevelse, vi kan.”

____________

Mette Møller Overgaard, David Navndrup Black og Esther Wrobel er det kunstneriske hold bag Se Byen Vertikalt. Kunstnerne har arbejdet sammen på tværs og alene som workshops-ledere, skabere, og udøvende performere. De har samarbejdet om projekter, som blander lyd, bevægelse og arkitektur siden 2014 og skabte den første Se Byen Vertikalt forestilling i 2017.

Struer Tracks er en international biennale for lydkunst, der finder sted i Struer, Lydens by, offentlige rum omkring havnen. Biennalen afholdes for 3. gang d. 20 august til d. 5 september 2021– denne gang med temaet Lydens Landskaber og med Charlotte Bagger Brandt som kurator.