Kunstner Brandon LaBelle og unge fra Struer omdanner silo til Freedom Club

“Jeg tror min tilgang til lyd, og det, som jeg synes, er spændende, er, den måde lyd muliggør relationer. Og samtidig leder os mod eller forstærker vores følelse af at være forbundne. Lyd giver os muligheden for at relatere til noget udenfor os selv”

Under Struer Tracks inviterer den amerikanske kunstner Brandon LaBelle og unge fra Struer os på  ’club’ i den gamle industrielle silo på havnen. Sammen laver de et kunstprojekt, der undersøger clubs som zoner for sociale eksperimenter og forandring

”Vi vil stable en slags club eller et kreativt miljø på benene på havnen”, fortæller Brandon LaBelle. Han snakker om installationen Freedom Club, som han laver til Struer Tracks i samarbejde med The Union – en gruppe internationale studerende fra Struer Kostskole.

Rummet vil fungere på forskellige måder: som en installation med video- og lydværker, som et øvelokale hvor musikere kan forsamles, hænge ud og jamme, og som en club, der vil være åben på bestemte aftener med live bands.

En zone med andre regler for opførsel

Den industrielle del af Struer Havn, som vil være omdrejningspunket for LaBelles udstilling. 

Når LaBelle snakker om clubs, mener han den slags steder, man ofte finder i forladte bygninger eller industrielle varelagre, det er undergrund eller skjulte steder. Samtidig er det beskidte steder fyldt med musik, lyd, lytning og bevægelse:

”Clubs er en smule udefinérbare, en smule off track, de befinder sig i periferien. Og alle de kvaliteter bidrager til oplevelsen af clubbing som noget, hvor man går ind i en anden zone hvor der hersker andre regler for opførsel, relationer og udtryk.”

Og det er præcis hvad LaBelle vil undersøge med Freedom Club. Hvad opstår der på disse subkulturelle steder drevet frem af musikkultur? Hvilke relationer? Hvilke politikker? Hvilke fantasier?

”Jeg forstår en club, som et transformativt sted.”, siger LaBelle, ”Når du tager afsted fra clubben, er det ret ofte sådan, at hvis du ikke har forandret dig, så var det på en måde alligevel det, du ledte efter, da du kom.”

Sved, øl, larm og alternative verdener

The Union fokuserer på musik, så jeg vil i stedet bidrage med video- og lydværker og bruge dem til at skabe rum for refleksioner. Så på den ene side er der en performativ dimension, hvor vi bygger den her club, vi spiller i den, vi lever den. Og så er der et mere reflekterende niveau, hvor vi snakker om clubber, teenageliv og lyd og lytning generelt.

Der er en stærk selvbiografisk dimension i Freedom Club-projektet, fortæller LaBelle. Besøget på Struer Havn fik ham til at tænke på sine egne oplevelser som en teenager, der tog på club og spillede musik i øvelokaler fyldt med gear, sved, øl og larm i en rodet, afslappet og rå atmosfære.

Han startede som trommeslager og spillede med sine bedste venner i en garage:

”Disse steder blev ekstremt vigtige for at involvere sig i noget udenfor familiestrukturen. De er en smule anarkiske og giver plads til en anden slags socialitet. Det er der, hvor teenagere kan forsamles og skabe deres egne verdener. Det har jeg selv oplevet, og det føler jeg mig meget formet af.”

Arbejder sammen og ’lever’ clubben

Kunstneriske samarbejder er en central del af LaBelles kunstneriske praksis generelt og også i Freedom Club. The Union og LaBelle har for nyligt mødt hinanden for første gang, men LaBelle fortæller, at de unge allerede har deres egne ideer og lægger masser af energi i projektet:

“The Union fokuserer på musik, så jeg vil i stedet bidrage med video- og lydværker og bruge dem til at skabe rum for refleksioner. Så på den ene side er der en performativ dimension, hvor vi bygger den her club, vi spiller i den, vi lever den. Og så er der et mere reflekterende niveau, hvor vi snakker om clubber, teenageliv og lyd og lytning generelt.”

Fra nu af, siger LaBelle, skal vi udfolde og udforske idéer sammen, respondere på hinanden og gennemskue muligheder.

Forbundet af lyd

Samarbejder og relationer er ikke kun essentielle for LaBelles kunst, men også for den måde han generelt forstår lyd på: ”Jeg tror min tilgang til lyd, og det, som jeg synes, er spændende, er, den måde lyd muliggør relationer. Og samtidig leder os mod eller forstærker vores følelse af at være forbundne. Lyd giver os muligheden for at relatere til noget udenfor os selv.”

For LaBelle handler det ikke kun om at indgå i eksisterende relationer, men også om at forestille sig helt nye slags. At relatere til og fordybe sig i det ukendte og at anerkende, at vi i realiteten ikke ved noget om, hvad vi er, eller hvad verden er. Lyd og lytning kan være med til at skabe den slags forbindelser.

———

Brandon LaBelle er en amerikansk kunstner, forfatter og teoretiker bosiddende i Berlin, som arbejder med lyd, performance, tekst og stedsspecifikke konstruktioner.

Struer Tracks er en international biennale for lydkunst, der finder sted i Struer, Lydens by, offentlige rum omkring havnen. Biennalen afholdes for 3. gang d. 20 august til d. 5 september 2021– denne gang med temaet Lydens Landskaber og med Charlotte Bagger Brandt som kurator.