Tao G. Vrhovec Sambolec

(NL/SI) 1972

Tao Sambolec arbejder med vores kropslige oplevelse af rum.
I hans arbejde er lyd som relationelt fænomen i fokus. Lyden tænkes således som noget, der skaber sammenhæng og forbindelser mellem lytterens krop og omgivelserne og som noget, der skaber forbindelser mellem mennesker. Arkitekturen er central i Sambolecs arbejde, og i hans installationer fremhæver han særligt arkitekturens forhold til tid ved at arbejde med modsætninger som ude/inde, det uforudsigelige/det konstruerede, det permanente/midlertidige og tid/rum. Tao Sambolec tilgang er tværfagligt og han benytter sig af forskellige kunstneriske greb som installationskunst, interventioner og elektro-akustisk musik.

Tao er uddannet fra Det Kongelige Konservatorium i Haag i Holland, hvor han fik en bachelor i komposition og en master i Interfaculty Image and Sound – Artscience. Han har desuden også en bachelor fra musikkonservatoriet i Trondheim, Norge. Han har netop færdiggjort det nationale stipendieprogram for kunstnerisk udviklingsarbejde i Bergen.

Heredrum (2014) & With a Passerby (2016)

Tao V. Sambolec præsenterede to værker på udstillingen. Begge tager udgangspunkt i fodgængeren som figur og mere præcist rytmen og musikken i det at gå. Dette findes dels i den diskrete installation With a Passerby, hvor rytmen mellem to fodtrin skaber et mønster afspillet over de særlige højttalere, der benyttes ved fodgængerovergange. Et helt andet greb findes i interventionen Heredrum, der vil blive opført en enkelt gang i udstillingsperioden. I interventionen vil en gruppe trommeslagere bevæge sig rundt i centrum og spille rytmen af forbipasserendes fodtrin.

Foto: Kathrine Uldbæk Nielsen