Udstilling: Lydmærker

STRUER 3.-18. JUNI 2017

Deltagende kunstnere:

Alejandra Salinas & Aeron Bergman (ES/US)
Jens Settergren (DK)
Jio Shimizu (JP)
Kristoffer Akselbo (DK)
Nikolaj Nielsen Phillipsen (DK), Michael “Stoffer” Christensen (DK) & Troels Nøhr Holmstrøm (DK)
Steve Roden (US)
Tao G. Sambolec (SI)
Ursula Nistrup (DK)

Kurateret af Rune Søchting

se et galleri med billeder fra udstillingen her


Kurators tekst om udstillingen

Udstillingen Lydmærker finder sted i Struers byrum. Den består af en række kunstværker, der er skabt til lydens by, Struer. Fælles for dem alle er, at de er kunstneriske bud på eller undersøgelser af lydmærker i Struer.

Den første onsdag i maj kl. 12 afprøves sirenerne. For mange er det en overraskende og fremmed lyd, men dem der har levet i 1980erne husker sirenen som en tilbagevendende ugentlig begivenhed og som en naturlig del af byens lydunivers. Samtidig var den tilbagevendende lyd af sirener en reminder om tilstedeværelsen af en global truende konflikt som også flød ind i det lokale miljø.

Lyd er en naturlig del af vores tilværelse. For alt hvad vi foretager os er der en lydlig kulisse, som vi oplever som mere eller mindre tilfældig: et vægur der tikker, et knirkende gulv. Ofte er vi slet ikke opmærksomme på, hvordan den stadig foranderlige lydlige kulisse egentlig påvirker os, men vi er konstant omgivet af lyde, som er specifikke for det sted vi er og er en ufravigelig del af vores individuelle personlige historie.
Denne tankerække er udgangspunktet for udstillingen Lydmærker, der stiller spørgsmålet om, hvordan lyd definerer og påvirker det rum vi er i, det rum vi arbejder og bor, leger, sover og slapper af i.

Udgangspunktet for udstillingen er ideen om et lydmærke. Et lydmærke er den auditive pendant til et landemærke og er altså en stedsspecifik markør. Lydmærker er noget, der skaber rum og markerer et unikt sted. I dyreriget markerer fuglen sit territorium med sin sang og skaber derved sit rum som andre fugle må forholde sig til. Den lokale kirkes klokke er et tilsvarende lydmærke – om end med en helt anden funktion.

Danske og internationale kunstnere fra bl.a. USA, Japan og Slovenien er blevet inviteret til at skabe værker til festivalen i Struer med udgangspunkt i ideen om et lydmærke. Resultaterne er meget forskellige: fra et arbejde med rytmen af fodtrin af folk der går, til et kald, der dagligt vil kunne høres i det centrale Struer i festivalperioden, til billeder af fuglesang der vil kunne opleves i form af plakater. Fælles for værkerne er, at de er tænkt som elementer, der går i dialog med det offentlige rum i Struer. Samlet set byder værkerne på forskellige kunstneriske tilgange til et arbejde med lyd.

Lydkunst er en kunstform der ofte har været forbundet med en ide om højttalerformildet lyd. Og mens man også i udstillingen finder et bevidst brug af højttalere, er de kunstneriske greb i lige så høj grad bestemt af den situation de indgår i. De er altså alle refleksioner over lydmærket som ide og den måde man bliver mærket af lyden.


Læs udstillingsfolderen her:

Foto: Kathrins Uldbæk Nielsen og Jacob Kreutzfeldt (øverst)